tisdag 22 mars 2011

Turkosstaden av Francois Bourgeon

Den andra boken i hans medeltidsserie och enligt min mening Mästerverket. Han har gjort så himla mycket som är så fantastiskt bra men den här är nog fan bäst! Att inte läsa detta album är att straffa sej själv. Berättelsen rör sej på tre plan samtidigt. Dels i en medeltida realtid, dels i en drömvärld, dels löper en historia från romarnas invasion av Gallien parallellt med allt detta och olika händelser i dom olika tre planen återspeglar sej i varandra. Den är hemskt svår att förstå och ändå är den lätt att läsa och mycket spännande. Jag har läst den många gånger, jag upptäcker nya saker varje gång och jag är fortfarande inte helt säker på var drömsekvensen börjar och var den slutar men det är inte så viktigt egentligen. Rent teckningsmässigt är den oxå en höjdpunkt. Den är precis mitt emellan hans något enklare tidiga stil och hans senare och betydligt mer sofistikerade teckningar men det har ännu inte hunnit stelna, som det väl tyvärr gjorde lite sen. Han va nästan som allra bäst här, även om kanske bilderna i den tredje boken i samma svit är ännu lite bättre. Jag tror albumet fortfarande kan gå att få tag i för den som letar lite. Det är dock tokslut från förlaget, men brukar dyka upp beggat lite nu och då. Brukar inte kosta skjortan heller. Hela sviten är värd att leta upp naturligtvis men ska man välja bara en så är detta albumet man ska ha tag i. Ett av dom bästa seriealbum jag äger, jag funderar allvarligt på att leta rätt på ett ex till bara för att ha en extra. http://epix.se/rea/popup_image.php?pID=350&osCsid=40a8eac3135c695537aa6c47a44ffcd3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar