torsdag 7 april 2011

Hugo Pratt Périples imaginaires: Aquarelles 1965 - 1995

Så här är det. Hugo Pratt är Gud. Det finns ingen som tecknat bättre bland världens alla serietecknare än han. Hugo Pratt är serieteckningens Jesus. Allt han rör vid blir välsignat. Han är en bra historieberättare oxå men det är som tecknare världen minns honom. Den här boken är en samling av hans akvareller mellan 1965 och 1995, texten är på italienska, franska och engelska och jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte hunnit läsa allt ännu och att jag bara börjat skrapa lite på ytan när det gäller att verkligen njuta av alla bilderna och ta in dom helt och hållet. Boken är dyr. Hittade den i Norge, I Trondheim för att va exakt (på ett ställe som heter Outland som jag gissar att jag kommer att göra fler affärer med längre fram). Den kostade nästan 700 norksa kroner vilket väl motsvarar en årslön i svenska, ungefär. Men det är värt vartenda öre. Himmel va vackert det är, va läckert han ritade. Det är en fin bok med exklusivt tryck, man får även ur det perspektivet valuta för pengarna. Det finns ingen anledning att här räkna upp alla album han ritat, speciellt som det enda som finns att få tag i här i Sverige är fem album om Corto Maltese. Inget fel på dom men det är för magert, särskilt som två av dom är rätt svåra att komma över. Det finns ett 6:e album oxå men det är tyvärr färglagt av en blind apa så det är inte kul att läsa. Vill man ha tag i Hugo Pratt och samtidigt inte är slängd i franska återstår bara att köpa albumen på danska. På engelska finns inte så mycket heller, faktiskt. Nå, över till denna bok. Den går att hitta på Amazon http://www.amazon.co.uk/Hugo-Pratt-P%C3%A9riples-imaginaires-Aquarelles/dp/2203326131/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1302193124&sr=1-4 och jag ser ingen anledning till att man inte skulle vilja ha den. Och så lite fan-art, ett dåligt försök att rita som Hugo Pratt samt ett skämt som bara dom som läst Corto Maltese och dessutom känner min kollega Nadja kan förstå och det innebär väl i princip bara en person i världen just nu, nämligen jag själv (lite väl exklusivt kanske... ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar